VO advies
Menstraat 11
7411 EX Deventer
0570-
06-
bartwever@voadvies.nl
Invoering CvB/RvT Model
CvB/RvT is de trend
In het voortgezet onderwijs is er een duidelijke trend dat het traditionele bestuursmodel van een vrijwilligersbestuur met een directie wordt omgevormd in een meer eigentijds bestuursmodel van een professioneel bestuurder (eenhoofdig) of college van bestuur (meerhoofdig) met een raad van toezicht. De nieuwe bestuurlijke verhoudingen worden in de statuten van de rechtspersoon verankerd.
CvB/RvT model óók in het openbaar onderwijs
Het CvB/RvT model wordt ook op grote schaal ingevoerd in het openbaar onderwijs. En niet alleen bij grote schoolbesturen, maar ook bij eenpitters. Dat vereist wel een speciale vormgeving van de statuten vanwege de eisen die artikel 42b van de WVO aan de openbare stichting stelt.
Argumenten voor de overstap op het nieuwe bestuursmodel
Redenen om over te stappen op het CvB/RvT model zijn:
Dienstverlening VO advies
Proces begeleiding en projectmanagement
VO advies kan het gehele proces van omzetting van het bestuursmodel naar het CvB/RvT model van A tot Z projectmatig begeleiden.
Hieronder valt onder andere:
* de begeleiding van het keuzeproces om al dan niet en onder welke randvoorwaarden over te stappen op een nieuw bestuursmodel.
* het ontwerpen van statuten, waaronder het voorleggen van de te maken keuzes.
* het uitwerken van alle noodzakelijke regelingen en documenten.
* het onderhouden van de contacten met de gemeente over de nieuwe statuten (bij openbaar onderwijs).
* het eventueel begeleiden van de werving en selectie van leden van de raad van toezicht.
* het voorbereiden van de leden van de raad van toezicht op hun (nieuwe) rol.
* het toelichten van het nieuwe bestuursmodel bij de (geledingen van de) medezeggenschapsraad.
* het organiseren van een miniconferentie met het schoolmanagement ov er de nieuwe interne verhoudingen, inclusief een nieuw managementstatuut.
* het adviseren over de arbeidsvoorwaarden van de leden van het CvB of de bestuurder/directeur (inclusief de beschrijving en waardering van de functies).
Leveren inhoudelijke expertise
Procesbegeleiding is niet voldoende. Een grondige kennis van de wet en regelgeving en van de bestuurlijke verhoudingen in het onderwijs is onontbeerlijk. Ook die juridische en bestuurlijke expertise is bij VO advies in ruime mate voorhanden.
Maak hier een oriënterende afspraak
Download hier een artikel uit Over Onderwijs over het succesvol invoeren van het CvB/RvT model